دکـان چیـن

مطالب پر بازدید

محصولات پیشنهادی

مزایای استفاده از RFID در بارکدخوان چیست؟

مزایای استفاده از RFID در بارکدخوان چیست؟

از زمان اختراع اولین بار کد تا کنون با گذشت زمان، این فناوری هر روزه در حال پیشرفت و تکامل می باشد. بارکدی که امروزه در صنایع مختلف در حال استفاده از آن می باشیم، نوع استانداردی از نسل خود می باشد که سال هاست باعث راحت شدن کسب و کارهای مختلفی شده است. طبیعی است که این بارکد نیز با تمام تکاملی که طی این دوران ها پیدا کرده است، اما همچنان با محدودیت ها و مشکلاتی نیز روبه رو می باشد. فناوری RFID در آینده قرار است تا تحولی بزرگ را در زمینه ی بارکد ایجاد کند و محدودیت ها و نواقصی که بارکدها امروزه با آن مواجه هستند را از سر راه برای همیشه بردارد. در این مقاله از دکان چین به معرفی مزایای RFID می پردازیم و شما را با نسل جدید بارکد، آشنا می کنیم.

مقدار ذخیره سازی و حجم حافظه

تگ های RFID به نسبت بارکدهای میله ای که به خوبی آن ها را می شناسیم، از مقدار حافظه ی بیشتری برای ذخیره اطلاعات بهره می برند. این تگ های هوشمند قادر به ذخیره سازی بیشتر از ۱۲۸ کیلوبایت اطلاعات را در حافظه ی خود دارا می باشد.

ویژگی خواندن و نوشتن

یکی از نقاط قوت تگ های هوشمند مربوط به همین ویژگی می باشد. همه می دانیم که پس از چاپ بارکد، امکان ویرایش اطلاعات ثبت شده امکان پذیر نیست، اما جالب اینجاست که داستان برای تگ های RFID بسیار متفاوت تر می باشد. این تگ ها قابلیت بازنویسی و ویرایش اطلاعات تا دفعات زیادی را دارا می باشند. این خود یکی از نکات مثبتی است که می تواند بسیار پر کاربرد باشد و در حیطه های مختلف بتوان از آن استفاده نمود.

مقایسه فناوری RFID بارکد خطی و دستگاه بارکدخوان

بدون نیاز به قرار گرفتن در خط دید

از مزایای بعدی تگ های هوشمند، می توان به قابلیتی اشاره کرد که بسیار کاربردی خواهد بود. تگ های هوشمند برای اسکن شدن و خواندن اطلاعات، نیاز نیست در خط مستقیم دید قرار بگیرند. با وجود این ویژگی دیگر لزومی ندارد که بارکد حتما بر روی بسته بندی درج شود و یا دیگر دلیلی برای نگرانی از بابت مخدوش شدن بارکد روی بسته بندی وجود ندارد. این در حالی است که بارکدهای فعلی باید حتما در خط مستقیم دید دستگاه بارکدخوان قرار بگیرند تا بارکد اسکنر بتواند اطلاعات کالا را شناسایی کند. اما در فناوری تگ های هوشمند RFID می توان تگ را در داخل بسته بندی قرار داد و همچنان دستگاه قادر به خواندن و اسکن کردن تگ مخصوص کالا می باشد و به راحتی این عمل انجام پذیر می باشد. این ویژگی برای کسب و کارهایی که انبار های بزرگ دارند بسیار می تواند  در جهت سرعت دهی و دقت و شناسایی کالاها مفید واقع شود. از این رو استفاده ی تگ های هوشمند به جای بارکد برای چنین اصنافی بسیار مقرون به صرفه و مفید خواهد بود.

نحوه عملکرد فناوری RFID در اسکن کردن محصولات

محدوده خواندن تگ بارکد

حتما تجربه ی استفاده از دستگاه بارکدخوان را داشته اید که برای اسکن و خواندن بارکد، لازم است تا بعد از خرید بارکد اسکنر  و راه اندازی آن، این دستگاه را در نزدیکی بارکد قرار دهیم. و اگر دستگاه کمی از بارکدمورد نظر فاصله بگیرد، می بینیم که اسکنر بارکد خطا می دهد و قادر به خواندن بارکد نشده است. اما برای تگ هوشمند بارکد، این محدوده وسیع تر شده است. به این صورت که محدوده تگ RFID بسته به اندازه ی آنتن، فرکانس عملیاتی فعال یا فعال نبودن تگ متغیر می باشد و محدوده ی خواندن می تواند از چند سانتی متر آغاز و تا چندین متر ادامه پیدا کند و دستگاه بتواند تگ هوشمند را بدون مشکلی بخواند.

اسکن همزمان

زمانی را در نظر بگیرید که محموله ای بزرگ تحویل گرفته اید و لازم است تا تمام کالاهای موجود در محموله توسط بارکدخوان، اسکن و شناسایی شود. اگر با بارکدخوان های فعلی قصد انجام چنین کاری را داشته باشیم زمان بسیاری زیادی باید صرف اسکن کردن تک تک محصولات و کالا ها کنیم. بهترین راه حل استفاده از تگ های هوشمند RFID می باشد. این تگ ها امکان اسکن همزمان چندین کالا را دارد و می تواند برای محموله های بزرگ بسیار سرعت بخش و کمک کننده ظاهر شود. بدین صورت که کل محموله را از محدوده خواندن عبور می دهیم و به همین سادگی تمام کالا ها و مرسولات اسکن می شوند.

نحوه خواندن بارکد خطی و دستگاه بارکدخوان

میزان امنیت بارکد

همانطور که می دانید بارکدهای خطی یا میله ای برای خوانده شدن لازم است تا بر روی بسته بندی کالا درج شود. و این خود دلیلی است تا ضریب امنیتی به شدت کاهش پیدا کند و با یک گوشی هوشمند که در دسترس همگان قرار دارد می توان بارکد روی کالا را اسکن و به محتویات داخل آن پی برد. امنیت تگ های هوشمند به لطف سیستم های RFID نسبت به بارکد خطی بسیار بالاتر است. به نحوی که با استفاده از رمز نگاری و به کار گیری روش های مختلف تایید هویت، امکان بالا بردن ضریب امنیت دستگاه را تا حد ممکن فراهم می کند.

جلوگیری از جعل تگ های هوشمند

با توجه به اینکه تگ ها از سیستم جدیدتری به نسبت بارکدهای خطی استفاده می کند و از سیستمی الکترونیکی بهره می برند، لازم است بدانید که جعل کردن آن ها نیز دشوار و تا حدودی غیر قابل جعل می باشد. از این رو دستیابی غیر مجاز و همچنین تغییر در اطلاعات و داده ی تگ، بسیار دشوار خواهد بود.

نحوه اکسم محموله توسط تگ هوشمند RFID و هندهلد

مقاومت بالای تگ های هوشمند در شرایط گوناگون

تا اینجا با مزایای بسیاری از تگ های هوشمند آشنا شدید. مواردی که بسیار کاربردی و مفید هستند و هنوز هم لیست مزایای این تگ ها ادامه دارد. مورد بعدی که به آن اشاره می کنیم، مقاومت تگ های RFID در برابر شرایط محیطی مختلف است. این تگ ها مانند بارکدهای میله ای نیستند که در برابر شرایط محیطی آسیب پذیر باشند. شرایطی که بارکدهای میله ای را دچار آسیب و غیر قابل خواندن می کند، یک لایه گرد و غبار بر روی بارکد، پاره شدن، کثیف و یا مخدوش شدن بارکد، چرب شدن و تورفتگی بارکد، شدت نوری که بر بارکد می تابد و مواردی از این قبیل، خواندن بارکد میله ای را دشوار و ناممکن می کند که این موارد برای تگ های RFID هیچ گونه مشکل و اختلالی را ایجاد نمی کند.

اطمینان در خواندن دقیق و سریع

در بارکدهای میله ای بار ها شاهد خطای خواندن بارکد بوده ایم که به دلایل مختلفی اتفاق می افتاد و مجددا لازم بود تا بارکد مورد نظر را اسکن کنیم تا عملیات خواندن بارکد با موفقیت انجام می گرفت. تگ RFID به این مشکل هم خاتمه داده است. به صورتیکه داده های خوانده شده در این تگ ها اطمینان بیشتری در اسکن کردن و خواندن دارند و مشکل خطاهای خواندن برطرف شده و کاربر با همان یک مرتبه اسکن کردن می تواند اطلاعات کالا را بدون خطا و تاخیر به دست آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سؤالات خود را در واتس اپ از ما بپرسید
ارسال از طریق واتس اپ
دکان چین