دکـان چیـن

مطالب پر بازدید

محصولات پیشنهادی

نکاتی مهم در مورد پرینترهای حرارتی

نکاتی درمورد پرینترهای حرارتی فیش پرینتر و لیبل پرینتر

اگر شما هم از تجهیزات فروشگاهی نظیر فیش پرینتر حرارتی استفاده می کنید یا اینکه قصد خرید دارید، بهتر است نکاتی مهم در مورد پرینترهای حرارتی بدانید. روش چاپ پرینترهای حرارتی نیز، همانند لیبل پرینتر(لیبل زن) می ماند که در جهت تولید بارکدهایی واضح و با کیفیت بالا استفاده می شوند و یکی از دو روش حرارت مستقیم و یا انتقال حرارت را در فرایند چاپ کردن استفاده می کند. در ادامه به بررسی این دو روش می پردازیم.

پرینتر های چاپ حرارت مستقیم

در مدل پرینتر های چاپ حرارت مستقیم، دستگاه برای چاپ کردن به کاغذ مخصوص خود احتیاج دارد. منظور از کاغذ مخصوص به خود، نوعی کاغذ می باشد که در برابر گرما واکنشی از خود نشان می دهد. زمانی که هد دستگاه به واسطه عناصر موجود در خود شروع به گرم شدن کاغذ می کند، نتیجه ی این فرآیند عکس العمل نشان دادن کاغذ نسبت به این گرما است که باعث چاپ عناصر بر روی کاغذ می شود. این فرآیند حاصل واکنشی شیمیایی در مورد پوشش رنگی بر روی کاغذ می باشد که در نتیجه عملیات چاپ را انجام می دهد. لازم است بدانید بیشتر پرینتر های حرارت مستقیم، چاپ رنگی ندارند و به صورت سیاه و سفید عناصر را چاپ می کنند. اما در بعضی از مدل ها به کمک رنگ ثانویه که اغلب قرمز می باشد، چاپ با این رنگ را نیز امکان پذیر می کند.

پرینترهای چاپ انتقال حرارت

در پرینترهای چاپ انتقال حرارت، عملیات چاپ به کمک ریبون انجام می پذیرد. به این صورت که هد دستگاه به کمک گرما، جوهر را به وسیله ریبون بر روی کاغذ یا لیبل مخصوص ذوب می کند. در این مدل پرینتر، ریبون ما بین هد دستگاه و لیبل قرار می گیرد و در این صورت لیبل با هد دستگاه ارتباط مستقیمی ندارد.

ریبون انتقال حرارت

ریبون انتقال حرارت، پوشش وکس، زرین و یا ترکیبی از این دو را شامل می شود. در این روش فرآیند چاپ بارکد و یا سایر محتوی بدینگونه است که گرما از طریق هد چاپ دستگاه به ریبون منتقل می شود. این گرما باعث می شود که پوشش سطحی ذوب شود و به لیبل وصل و سریعا خنک شود. دوام چاپ این لیبل ها به ریبون و جنس لیبل بستگی دارد. برای مثال مدل وکس نقطه ذوب کمتری نسبت به رزین دارد در نتیجه آسیب پذیری آن در مواردی مانند لکه و خش بیشتر می باشد. اگر به دنبال بیشترین پایداری در ریبون ها هستید، بهتر است ریبون رزین یا ریبون وکس-رزین را انتخاب نمایید.

یکی از مزیت های پرینتر انتقال حرارت این است که برای چاپ کردن محدودیت در انتخاب رنگ ندارد و می توانید بسته به نوع کار خود از رنگ های متنوع و گسترده ای استفاده نمائید. برای مثال، چاپ لوگوتان را می توانید با گرافیک جذاب و همان رنگی که دارد چاپ کنید.

مقایسه پرینتر انتقال حرارت و حرارت مستقیم

در ادامه مقاله به مقایسه پرینتر انتقال حرارت و حرارت مستقیم می پردازیم که هر کدام دارای مزایا و معایبی است و می توانید با مطالعه این بخش تصمیم آگاهانه و بهتری در مورد انتخاب نوع و مدل دستگاه خود داشته باشید.

پرینتر حرارت مستقیم

  • ارزانتر از پرینتر انتقال حرارت: در این مدل به دلیل آن که پرینتر به ریبون احتیاجی ندارد، و نیز هزینه ی کاغذ این مدل ارزانتر از پرینتر حرارت مستقیم می باشد، از مزیت آن به حساب می آید.
  • عمر کوتاه لیبل چاپ شده: لیبل چاپ شده به روش حرارت مستقیم، مقاومت کمی در برابر اشعه UV، رطوبت، گرما، لکه، خش و مواد شیمیایی دارد.
  • محافظ نشدن هد پرینتر: از معایب دیگر این مدل، محافظت نشدن هد چاپ می باشد که کاغذ به صورت مستقیم با هد چاپ در ارتباط است. این فرآیند با هر بار پرینت گرفتن باعث سایش در قسمت پوشش محافظتی هد دستگاه می شود که همین امر باعث خرابی هد چاپ زود هنگام دستگاه می شود.
  • ناپایداری عناصر چاپ شده: چاپ عناصر بر روی کاغذ در این روش به دلیل مقاومت کمی که در برابر نور خورشید دارد باعث محو شدگی و در برابر گرما باعث سیاه شدگی کاغذ می شود. البته می توانید برای حل این موضوع از کاغذ هایی با مقاومت بالاتر استفاده کنید مانند پلی پروپیلن که ضد آب نیز می باشد.

 پرینتر انتقال حرارت

هزینه بالا: به طور کلی پرینتر انتقال حرارت نسبت به پرینتر حرارت مستقیم از هزینه های بالاتری برخوردار می باشد. یکی از این هزینه ها شامل تعویض رول ریبون ها بعد از اتمام آن ها می باشد. ضمن اینکه انتخاب نوع ریبون نیز در هزینه ها موثر می باشد و بسته به نوع ریبون ممکن است هزینه بالاتر باشد. البته مقدار هزینه ی بالاتری که پرداخت می کنید در کیفیت لیبل چاپ شده بسیار تاثیر گذار می باشد.

تنوع رنگ در چاپ: چاپ پرینتر انتقال حرارت، دارای تنوع وسیعی در رنگ می باشد و می توانید از هر رنگی برای چاپ استفاده نمائید.

چاپ با کیفیت و ماندگار: متد چاپ در این نوع پرینتر به نحوی است که تصاویر و عناصر چاپ شده از کیفیت بالایی برخوردار می باشند و از طرفی دیگر در مقابل نور، گرما و شرایط خاص محیطی مقاومت بالایی از خود نشان می دهند.

موارد استفاده ی پرینتر حرارت مستقیم و انتقال حرارت

از پرینتر حرارت مستقیم برای چاپ مواردی که ماندگاری بالایی ندارد استفاده می شود. مانند چاپ رسید و بلیط که به وسیله دستگاه هایی مانند فیش پرینتر یا دستگاه های POS فرآیند چاپ امکان پذیر می باشد. اما در روش چاپ انتقال حرارت که فرآیند چاپ با استفاده از ریبون انجام می گیرد، اغلب برای مواردی که نیاز به ماندگاری بالا دارد مورد استفاده قرار می گیرد. مواردی مانند چاپ بارکد، اتیکت و … . برای چاپ چنین مواردی دستگاه های لیبل پرینتر و یا بارکد پرینتر مورد استفاده قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سؤالات خود را در واتس اپ از ما بپرسید
ارسال از طریق واتس اپ
دکان چین